duminică, 13 decembrie 2015

ELENA & MARIA
[cronică de Голос]

Еlena Romanova - Don't Cry for Me Argentina [Голос / The Voice Russia- Сезон 4]


Маria Eroian - Arlequino [Голос / The Voice Russia- Сезон 4]


Dragii boșorogului,

O să vă spun mai întîi cîteva cuvinte despre Голос, Vocea Rusiei, cuvinte care vă vor răspunde, sper, la zemoasa întrebare “ce m-a apucat”. Păi, spre deosebire de alte show-uri de acelasi soi din lume pe care le urmăresc, Vocea Rusiei are cîteva caracteristici ieșite din comun. Mai întîi că majoritatea concurenților nu sînt amatori, ci cîntăreți cu ani de activitate în urmă, unii dintre ei cu concerte și notorietate cel puțin locală (că Federația Rusă e practic un continent, cam ca și Statele Unite), așa că cam știu ce fac. Apoi că nici judecătorii nu se comportă în modul tipic cu care sîntem obișnuiți. Cînd se întoarce unul dintre ei, de regulă, e singurul. Se întorc doi sau mai mulți abia atunci cînd interpretarea din spatele lor e ieșită din comun, și asta nu ca să liciteze mai mult sau mai puțin colorat, precum judecătorii din alte țări, ci ca un semn de recunoaștere a calităților interpretului. Și sînt frecvente cazurile cînd nu se întorc deloc, chiar dacă interpretarea a fost peste medie. Se întorc numai atunci cînd aud ceva care îi mișcă. Dacă ar face așa ceva cei din Statele Unite, de exemplu, mai mult de jumătate dintre cîntăreții selectați nu ar participa. Daca ar face-o cei din Anglia, probabil că ar rămîne maxim două treimi din cei aleși în concurs. Dacă ar face-o cei din România, probabil ca n-ar mai rămîne în concurs decît vreo doi - trei. Pe bune. Ceea ce arată că oamenii ăia chiar se respectă, nefăcind rabat de la calitate.
Concursul de anul ăsta a ajuns deja în semifinale, la interpretările individuale, unde promovarea depinde deja de votul publicului, iar cele două videoclipuri selectate de mine aici sînt fix din această fază. Pe cine am selectat și de ce.
Mai întîi, am selectat-o pe Elena Romanova, o femeie de o eleganță înăscută, nobiliară, eleganță care îi iese prin toți porii (deși nu încearcă în nici un fel să se impună ca prezență, egotic adică) așa cum bine au observat judecătorii încă de la bun început, atunci cînd și-au permis să glumească puțin și pe seama numelui ei, ce sugerează o ascendență din familia imperială rusă (!). Foarte atentă la ce și cum cîntă, ea a avut curajul de a se prezenta încă de la început cu “Smile” al lui Charles Chaplin [video aici]. A “întors” atunci doi judecători. Apoi, mai tîrziu în concurs, a avut iarăși curaj, interpretînd extraordinar “Young and Beautiful” din repertoriul Lanei Del Rey [video aici]. Iar acum, iată, o nouă perlă, “Don’t Cry for Me, Argentina”, din muzicalul Evita, dînd o nouă dovadă de curaj. Îmi place femeia asta, prin curajul de a fi ea însăși și de a se exprima pe sine, ceea ce, împreună cu eleganța ei înăscută, o face cu adevărat frumoasă. Deși trăsăturile ei nu sint ideale, e frumoasă din interior.
Apoi, am selectat-o pe Maria Eroian, o cîntăreață cu o voce profundă, gen “vulcan interior”. Deși la audițiile în orb nu a făcut o impresie deosebită, “întorcînd” un singur judecător, a ieșit în evidență în faza următoare, a confruntărilor eliminatorii, cînd a fost sarea și piperul (și vocea..) din duo-ul “All About The Bass” [video aici], în fața ceva mai experimentatei ei partenere de scenă, Ellina Reșetnikova. Mie mi-a dat atunci senzația că a șters pe jos cu cealaltă, artisticește vorbind. Apoi a cîntat superb Falling, din repertoriul Aliciei Keys [video aici], dînd o nouă mostră de forță și versatilitate în interpretare. Acum s-a încumentat să cînte chiar “Arlequino”, din repertoriul Allei Pugaciova, decît. Și a cîntat extraordinar, făcîndu-mă să mă simt timp de 4’44” frate cu ea, cu energia enormă pe care a indus-o cîntecului. Ea - arlequin, eu - joker. Amîndoi, rîzînd cu gura pînă la urechi de gropile și hîrtoapele prin care ne poartă viața, știind că doar așa, dînd plînsul pe rîs, vom putea învinge.

Uite, aia m-a apucat. Poate v-apucă și pe voi ce m-a apucat pe mine, fiți atenți că se ia, dragii boșorogului dragi.
Și-am încălecat pe-un server, și v-am spus povestea-n vervă.
Și-am încălecat într-un mod defectuos pe-un topor.. și-acum schiopătez ușor..
:))))

2 comentarii:

DaenIris spunea...

mno, se pare că muzica rusoaicelor nu ne priește!!
Auzi la dânsul! Cică a incălecat defectuos pe un topor!!!
:D :D :D

JOKER spunea...

M-am gîndit o clipă să zic că am încălecat o coadă de topor (.. ceea ce am cam făcut, de fapt..) şi că de-acolo mi se trage. Însă ar fi sunat prea.. abscons.
:)